TAKEN VAN DE CEREMONIEMEESTER

Een ceremoniemeester heeft genoeg taken, want een bruiloft organiseren doe je niet zomaar. De bruid en bruidegom kunnen best wat hulp gebruiken bij de voorbereidingen voor de trouwdag. Het is erg fijn als ze zich op de dag zelf nergens druk om hoeven maken. Om de bruiloft soepel te laten verlopen, wordt er vaak hulp gevraagd van een ceremoniemeester.

Wat zijn de taken van de ceremoniemeester?

Het is fijn om te weten dat het bruidspaar zoveel vertrouwen heeft in jouw organisatietalent dat ze deze belangrijke taak in jouw handen leggen, maar vergeet niet: het ceremoniemeesterschap is een serieuze parttime job! Het vergt namelijk aardig wat tijd en opoffering. Een voorbeeld: je kunt zelf niet in de lampen gaan hangen tijdens het trouwfeest. Ben je gevraagd en wil je graag weten voor taken de ceremoniemeester op een bruiloft heeft? Dit zijn de taken van de ceremoniemeester:

  • ‘Regisseur’ van de trouwdag
  • Aanspreekpunt voor de gasten
  • Het organiseren van het vrijgezellenfeest
  • Het draaiboek maken en bijhouden
  • Instrueren van getuigen, bruidsmeisjes, kinderen
  • Versturen van de trouwkaarten
  • Bijhouden van de RSVP

Wat wordt er verwacht van de ceremoniemeester?

Ieder bruidspaar verwacht iets anders van hun ceremoniemeester. Sommige bruidsparen vinden het heerlijk om alles uit handen te geven, terwijl andere koppels liever zelf de touwtjes in handen houden. Voordat je volmondig ‘ja’ zegt wanneer je gevraagd wordt, is het handig om te bespreken wat ieders verwachtingen zijn. Heb je zeeën van tijd en wil je helpen om alles te organiseren? Of vind je het fijn als er vooraf bepaald wordt voor welke taken jij verantwoordelijk bent, omdat je zelf ook een druk leven hebt? De eerste taak van de ceremoniemeester is om goed naar de wensen van het bruidspaar te luisteren, zodat er geen misverstanden ontstaan.

Beginnen met de trouwplanning? Gebruik onze gratis planningtools!

Om je een handje te helpen bij het plannen van jouw bruiloft hebben wij superhandige planningtools voor jou en je fiancé. Hier vind je een volledige bruiloftchecklist en kun je precies zien wanneer je wat moet regelen, je gastenlijst en budget bijhouden, een cadeaulijst opstellen en het draaiboek maken. Let’s get started! 

 

Taken van een ceremoniemeester vóór de trouwdag

Vaak begint je werk als ceremoniemeester al ver voor de grote dag. Plan alvast een aantal avonden in waarbij jullie alles bespreken en de taken verdelen. Zoals gezegd, verschilt het per bruidspaar hoeveel je betrokken bent bij het plannen van de bruiloft, maar over het algemeen zijn de volgende zaken de taken van een ceremoniemeester.

Waar gaan jullie het jawoord geven? Via onze bedrijvengids met handige filters kun je de perfecte trouwlocatie vinden!

1 | Aanspreekpunt voor de gasten

Het is de taak van het bruidspaar om de gastenlijst voor de bruiloft te maken. Zodra deze definitief is, zal de ceremoniemeester eerst de daggasten op de hoogte stellen. Dit kan middels de save the date-kaart die door het bruidspaar wordt gestuurd en/of via een persoonlijke mail. Hierin staat de aangegeven trouwdatum, een grove schets van de dagplanning en dat jij ceremoniemeester bent. Mochten er bijzonderheden zijn, dan kunnen ze vanaf nu bij jou terecht.

2 | Organiseren van het vrijgezellenfeest

Als de getuige, goede vriendin of zus niet is aangewezen zijn om het vrijgezellenfeest te organiseren, is de kans groot dat dit jouw taak wordt. Geef toe: er zijn vervelendere taken dan een spetterend feest organiseren. En heb je wat hulp nodig? Er zijn vast genoeg meiden die je willen helpen om gekke opdrachten voor het vrijgezellenfeest te verzinnen.

3 | Speeches en stukjes

De ceremoniemeester wordt ook wel de ‘regisseur van de bruiloft’ genoemd. Jij hebt de leiding over eventuele speeches en stukjes van gasten. Zij vragen jou of het mogelijk is en jij maakt vervolgens een schema. Het is wel handig om van tevoren even met het bruidspaar te overleggen waar ze wel en niet op zitten te wachten. Het kan zijn dat ze een mooie speech van hun ouders wel waarderen, maar een ABC’tje echt not donevinden. Wil je zelf ook nog iets zeggen? Bekijk dan deze tips voor een onvergetelijke speech!

4 | Het draaiboek maken voor de bruiloft

Samen met het bruidspaar bespreek je de tijdsplanning van de bruiloft. Hoe laat beginnen de voorbereidingen, wanneer is de first look, wanneer worden de foto’s gemaakt, is er nog een lunch of pauzemoment, hoe laat begint de ceremonie, etc. Het is slim om samen een gedetailleerd draaiboek voor de bruiloft te maken waarin alle activiteiten en tijden staan. In de trouwkaart kan eventueel een verkorte versie met de adressen van de locaties toegevoegd worden. Houd er wel rekening mee dat onderdelen uit kunnen lopen en dat er onverwachte dingen kunnen gebeuren: speling is het toverwoord!

Gebruik onze superhandige (gratis!) planningtools om het draaiboek te maken!

5 | Instrueren van getuigen en bruidskinderen

Aangezien jij het draaiboek beheert en weet wat ieders taak is, is het vaak jouw taak om de getuigen en bruidskinderen te instrueren over hun taken op de trouwdag en de rolverdeling van het bruidspersoneel in de gaten te houden. Je gaat bijvoorbeeld alvast naar de zaal waar de huwelijksceremonie plaatsvindt om te zien wat de zaalindeling is en leidt bij binnenkomst de gasten naar hun zitplaatsen.

Beeld: Marloes van der Linde Photography

6 | Versturen van de trouwkaarten en persoonlijke briefjes

De trouwkaarten worden vaak verstuurd door de ceremoniemeester. Het bruidspaar heeft inmiddels een complete lijst van dag- en avondgasten en ze hebben de adressen al op de enveloppen geschreven. Als ceremoniemeester kun je nog een persoonlijk briefje toevoegen. Hierop vraag je bijvoorbeeld of de gasten iets mee willen brengen als persoonlijke verrassing voor het bruidspaar.

R.S.V.P | Als aanspreekpunt zullen de gasten aan jou laten weten of ze op de bruiloft aanwezig zijn, of er bijvoorbeeld dieetwensen zijn en of ze iets persoonlijks voor het bruidspaar willen doen.

7 | Bijhouden van de cadeaulijst

Vaak staat er op de trouwkaart of er cadeauwensen zijn of maakt het bruidspaar middels een envelopje kenbaar dat ze graag geld willen als cadeau voor de bruiloft. Als ceremoniemeester ben jij het aanspreekpunt, dus ook met vragen rondom huwelijkscadeaus voor het bruidspaar komen ze bij jou. In onze online planningtools kan je het bruidspaar gemakkelijk een online cadeaulijst laten maken en deze vervolgens delen met de gasten. De gasten ontvangen de cadeaulijst via e-mail, kunnen de huwelijkswensen bewonderen en iets uitkiezen om te geven. Hoe handig?!

8 | Maak een leverancierslijst

Voor de ceremoniemeester is een leverancierslijst onmisbaar. Op deze lijst staan alle contactgegevens van de leveranciers die meewerken aan de bruiloft. Als iemand niet komt opdagen of als je nog even snel iets moet navragen, kun je in no time de juiste mensen bereiken.

Taken van een ceremoniemeester op de trouwdag zelf

Een goede planning is het halve werk. Alles is tot in de puntjes geregeld en nu is het jouw taak om alles in goede banen te leiden. Op de grote dag kun je niet achterover leunen en kijken hoe de dag verloopt. Want tijdens de trouwdag zelf ben jij degene die ervoor zorgt dat alles volgens plan gaat.

1 | Het aanspreekpunt op de trouwdag

Tijdens de voorbereidingen van de bruiloft was je al het aanspreekpunt voor de gasten en dat blijf je ook tijdens de trouwdag. Het verschil is dat leveranciers en het personeel nu ook met hun problemen en vragen naar jou komen.

2 | Bloemen

De bloemen worden vaak ’s ochtends bezorgd of opgehaald. Deze neem jij in ontvangst. Gaan de bloemen later op de dag ook mee naar een andere locatie? In dat geval kun je wellicht het vervoer ervan regelen en zorgen dat het bloemwerk ’s avonds samen met de cadeaus bij het bruidspaar terecht komen.

3 | Het bijhouden van het draaiboek, speeches en stukjes

Je hebt het draaiboek niet voor niets gemaakt en vandaag ga je proberen je er zo goed mogelijk aan te houden. Je zorgt dat het bruidspaar op tijd wakker is en op tijd is voor de staande afspraken, anders kun je achter komen te liggen op schema. Ook het schema met speeches en stukjes houd je in de gaten. Je geeft personen tijdig een seintje als het tijd is voor hen om hun ‘act’ op te voeren. Jij bent ook degene die de eer heeft al deze bijzondere momenten aan te kondigen bij het bruidspaar en de gasten!

4 | Alles op de juiste plek en tijd

Om te zorgen dat alles vlotjes verloopt, zorg jij dat de spullen die nodig zijn bij een bepaald onderdeel van de dag ook daadwerkelijk aanwezig zijn. Denk eraan dat de bruidegom (of de toegewezen getuige) het bruidsboeket en de trouwringen meeneemt en dat het trouwboekje op het juiste moment op de juiste plaats is.

Bij de plechtigheid is het jouw taak om iedereen zijn plaats te wijzen en de corsages uit te delen aan de juiste personen. Als er een erehaag gevormd moet worden, kun jij de regie op je nemen. Voorzie de gasten van rozenblaadjes, rijst of iets anders origineels om mee te strooien en wijs ze hun plek. Als er foto’s gemaakt moeten worden, kun jij de gasten begeleiden naar de fotograaf en de plek waar de foto’s gemaakt worden.

5 | Op de feestlocatie

Als er na de plechtigheid nog een receptie, feest of diner is, kun je met de eigenaar van de locatie overleggen of er een plek is waar het bruidspaar zich even kan opfrissen en waar ze zich later kunnen voorbereiden op de openingsdans. Op de feestlocatie heb je ook nog een aantal andere verantwoordelijkheden:

  • Spreek van tevoren af hoe lang de felicitaties mogen duren. Voor je het weet staat er een rij van anderhalf uur terwijl ze geen handjes willen schudden op de receptie. Wil het bruidspaar niet gestoord worden door gasten die vertrekken? Plaats alvast een bordje bij het gastenboek met een leuke tekst om duidelijk te maken dat ze geen gedag hoeven te zeggen wanneer het bruidspaar samen opgaat in de muziek.
  • Ook het beheer van het gastenboek valt onder jouw taak, al hoef je er niet per se heel de avond bij te zitten. Vraag een aantal bekenden van het bruidspaar of zij een deel van de avond het gastenboek willen beheren. Zo mis je allemaal maar een klein deel van de avond en wordt er toch voor gezorgd dat iedereen iets leuks achterlaat voor het bruidspaar!
  • Heel leuk dat het bruidspaar allemaal enveloppen en cadeaus mag ontvangen, maar er moet wel een oogje in het zeil gehouden worden. Het is daarom slim om te vragen of er een plek is waar deze spullen veilig opgeborgen kunnen worden tijdens het feest. Uiteindelijk moeten de huwelijkscadeaus ook bij het bruidspaar thuis terecht komen. Vraag of er mensen zijn die na het feest met je mee willen rijden naar het huis van de newlyweds om de cadeaus af te leveren of spreek af dat je dit de volgende dag doet.
Meerdere ceremoniemeesters?

Tegenwoordig zie je vaak dat bruidsparen meerdere ceremoniemeesters vragen. Het voordeel hiervan is duidelijk: vele handen maken licht werk. Ook het nadeel ligt voor de hand: het wordt nog belangrijker om het overzicht te bewaren en duidelijke afspraken te maken wie wat doet, omdat dingen anders blijven liggen onder het mom van ‘dat doet de ander wel’. Duidelijke communicatie was al belangrijk, maar wordt nog belangrijker als je de functie van ceremoniemeester met anderen deelt.

Het ceremoniemeesterschap: iets voor jou?

Het is handig als je snel beslissingen kunt nemen, stressbestendig bent en over enig organisatietalent beschikt. Maar bedenk wel dat het bruidspaar er het volste vertrouwen in heeft dat jij het kunt, anders zouden ze je niet gevraagd hebben.


 

Troukostuum limburg

In het Limburgse Lommel zit sinds 2019 De Trouwpakken Outlet gevestigd aan de Buitensingel 74. Deze Topsuits dochteronderneming is hét adres voor een trouwpak blauw

DJ Trouwfeest

DJ trouwfeest nodig? DJ Tom draait u feest op maat. Boek hier één van de meest gevraagde feest DJ’s van Vlaanderen voor een onvergetelijk huwelijksfeest!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *